Jak snížit náklady na benzín?

Tento článek by se vlastně měl spíš jmenovat Jak jsme chtěli snížit náklady na benzín a nepodařilo se. Je ale hlavně o tom, že ne každý nápad je dobré dotáhnout do konce.

Ve STANDu projezdíme každý rok víc než 20.000 litrů benzínu a nafty – technici i obchodníci jezdí po celé republice. V nákladech to znamená ročně přes 600.000 Kč, takže stojí za to přemýšlet o úspoře. Už je to objem, při kterém se dá dojednat i nějaká sleva s dodavateli, což jsme samozřejmě udělali. Vzhledem k pokrytí síti čerpacích stanic a různorodosti cen v regionech (některá síť je levnější třeba na jihu Moravy, jiná zase v Praze a okolí…), také řidiči u sebe nevozí jen jednu kartu. Byl by nesmysl zajíždět čtvrt hodiny ke vzdálenější čerpačce s levnější cenou, případně hledat takovou, jejíž kartu máme k dispozici.

Jedna věc je ale vyjednat plošně nějaké slevy (které zase nejsou tak dramatické, řekněme kolem koruny na litru), jako důležitější se ale zdálo přimět řidiče k tomu, aby při tankování více mysleli na náklady, tedy v rámci možností vybírali levnější variantu. A především aby tankování plánovali – rozdíl v ceně třeba ve městě nebo na dálnici může být klidně i 6 nebo 7 Kč na litru. Takže pokud třeba obchodník natankuje s rozmyslem den předem za 30 Kč v Brně a ne druhý den ráno ve spěchu na dálnici za 36 Kč (protože už musí, benzín mu dochází a spěchá aby stihl termín schůzky) rozdíl dělá při plné nádrži třeba 250 Kč. A pokud se to děje často, v nákladech už je to znát. Stačí použít jednoduchou matematiku – kolik znamená průměrná úspora 1 Kč na litr při 20.000 litrech ročně…

Takže jsme se samozřejmě snažili o průběžnou osvětu a přemýšleli jsme, jak vše trochu zautomatizovat. Nemá smysl hlídat každé tankování a dupat po lidech, když občas natankují dráž – mohlo by to vést k tomu, že kvůli levnému tankování “aby byl klid” budou zajíždět ke vzdálenějším čerpačkám a úsporu projíždět, o neefektivně vynaloženém čase ani nemluvě. Takže nás napadlo jít raději jinou cestou – poskytnout všem informace, jak jsou na tom jednotliví řidiči ve srovnání s ostatními. Připravili jsme e-mailový report, který využívá již existující evidenci tankování. Fusio ho generuje po skončení každého měsíce a jeho obsahem jsou tři nejlevnější a nejdražší tankování v předchozím měsíci – zvlášť pro naftu a zvlášť pro benzín, aby srovnání bylo fér. Záměr byl, posílat ho po otestování všem na společnou adresu týmu, aby se každý mohl porovnat s ostatními. Pokud bude někdo v top 3 nejlevnějších, může mít dobrý pocit, že to všichni ví. Kdo bude mezi nejdražšími, může se zamyslet nad tím, zda by to příště nešlo lépe. Ale nikdo to s ním nebude explicitně řešit, nikdo ho nebude “pérovat”. Vycházíme z toho, že lidi mají rozum. Takže třeba měl opravdu důvod, proč natankovat zrovna tam, kde natankoval. A zřejmě i zvážil, že při této ceně se na žebříčku nejspíš umístí. Příště se snad bude snažit umístit v žebříčku nejlevnějších…

Taky je první vzorek reportu, který vygenerovaný za říjen 2015:

phm1

Jak je vidět, u benzínu jsou rozdíly znatelné. Aut na naftu máme jen pár, takže došlo k situaci, kdy s cenou 31,40 Kč / litr by se řidič mohl umístit jak mezi nejdražšími, tak mezi nejlevnějšími – což by samozřejmě bylo spíš k smíchu. Takže jsme zahájení posílání žebříčků stopli a udělali ještě pár úprav – do výpisu se záznam dostane pouze v případě, že je cena odlišná od průměrné ceny pro daný typ paliva. U nejdražších tankování pak jeho cena musí tu průměrnou překročit nejméně o 0,5 Kč. Výpis průměrné ceny jsme do reportu pro informaci také doplnili.

Upravený report vypadal takto:

phm2

Je z něj vidět, že potenciální motivace řidičů se tak změnila prakticky výhradně na pozitivní – případné drahé tankování je vidět pouze pokud je opravdu “mimo”. Jenomže zrovna to jedno konkrétní vypsané tankování v říjnovém reportu bylo opravdu netypické a nepřišlo nám úplně fér řidiče tímto způsobem “pranýřovat”, zvlášť když z letmého pohledu do předchozích záznamů bylo jasné, že je to opravdu výjimka.

Po zvážení jsme se rozhodli distribuci reportu celému týmu zatím nezahájit. Nastavil jsem si posílání pouze sobě pro přehled s tím, že podle zkušeností uvidíme, jak dál.

A jak to dopadlo? Z prvních pár reportů se ukázalo, že zaměstnanci vlastně obvykle tankují docela rozumně. Navíc jsme se trefili do období, kdy po několika relativně ustálených letech dochází k celkem výrazným a rychlým změnám v cenách pohonných hmot. Jak je vidět níže z ukázky reportu za leden 2016, všechna nejdražší tankování benzínu vychází na začátek měsíce, ta nejlevnější na jeho druhou  polovinu. Důvod je prostý – ceny šly prostě během dvou týdnů citelně dolů.

Takže záměr posílat report “Žebříčky tankování na minulý měsíc” jsme nakonec úplně zrušili. Ne vše, co člověk vymyslí, se ukáže jako přínosné. A je lepší stopnout nevhodný záměr byť i těsně před dokončením, než se ho držet je proto, že už se na něm něco odpracovalo.

phm3

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *